Krigen om nikotin vindes på internettet

For blot et par dage siden kom en overlæge ud i pressen med udtalelser om, at e-cigaretter næppe var farlige og i hvert fald ikke burde forbydes.

Og i samme øjeblik var Kræftens Bekæmpelse ude med det præcis modsatte budskab.

Spørger man ’manden på gulvet’ vil han sandsynligvis være for, da mere end 200.000 danskere i dag jævnligt benytter sig af e-cigaretter og rygning samtidigt er koblet især til de nedre sociale klasser – men spørger du lobbyister for de store tobaksvirksomheder bliver svaret et helt andet.

en kvinde med en ecigaretI virkeligheden ved vi ikke endnu, hvorvidt lige netop e-cigaretter er farlige eller ej og vi ved derfor heller ikke, om de bør forbydes. Det finder vi først ud af om mange år når langtidsbrugen af e-cigaretter og konsekvenserne forbundet hermed kan blive studeret. Fordi at der er tale om en opfindelse med blot få års levetid indtil nu på det danske marked har vi slet og ret ikke data nok til at træffe en velfunderet beslutning.

Indtil da: Krigen bliver vundet på internettet. Især butikker der sælger e-cigaretterne som denne er dygtige til at bruge platformen til at fremme deres sag.

Holdninger kan ændres og facts fordrejes

På internettet er det muligt for alle at ytre sig og det benytter folk sig også af.

Du kan, fx i den verserende diskussion omkring e-cigaretter, nemt finde synspunkter for begge sider af sagen og fra vidt forskellige mennesker i vidt forskellige situationer.

Og hvis først en af de to synspunkter – enten for eller imod – først får fat bliver det svært for en anden at tage dennes plads.

Opmærksomhed kan købes

Som politikere beviser op til hvert eneste valg er det muligt at købe opmærksomhed på internettet.

Du kan, hvis du er tilpas engageret i din sag, nemt købe annoncer på Facebook, Googles søgemaskine eller de store landsdækkende aviser for at udbrede dit budskab. Det koster dig ikke mange penge, og hvis du er dygtig til at tale for din sag vil budskabet sprede sig som ringe i vandet, når først du har ”nedsænket båden i vandet”.

Læg mærke til det næste gang du bruger et af de landsdækkende medier – ikke alt er objektive nyheder. Måske er der en, der lige nu forsøger at tale sin sag til dig?

Categories: Artikler

About the Author,

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *